Tore Aspebo minns (Del 15)

Under våren och sommaren arbetade jag med röjning fram till höslåttern. Någon semester var det inte tal om. Alla skulle ut på slåttermyrarna.

 

I Augusti 1954 sökte jag arbete hos Televerket i Gällivare och började där i oktober med grävning av kabeldiken.Vi arbetade på ackord med pris per löpmeter på Junkkamyran nedanför Malmbergsbacken, där tjälen redan var en halv meter djup. Priset var uruselt, då man fick hugga sig fram med korpens hjälp genom tjälen.

 

Och inte hjälpte det att vi hade Teledirektörens son i laget. Han gick för det mesta och slirade med spaden. Vi försökte att förhandla till oss ett bättre pris men utan resultat. Jag gick till LKAB kontoret och sökte arbete och fick börja omedelbart. Då jag gick till till Telekommisarien skällde han ut mig för att jag slutar och han lovade mig, att han skulle se till att jag aldrig mera skulle få jobb på Televerket. Jag stod där med mössan i hand på darrande knän, bugande, medan jag backade mot utgången och smet iväg som en oljad blixt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0