Mitt första arbete som gav klirr i kassan.

Hösten 1949, det var mitt första fri år. Jag hade slutat skolan men ansågs vara för liten och klen för att börja med skogs arbete, så jag gick på tillväxt så att säga.

Myrarna hade frysit till, den första snön låg på backen. En tidig morgon kom Adolf Orrmalm till oss och ville att jag följa med honom som hjälplastare, han skulle hämta en skrinda med hö från Kainunjänkkä, jag var ju ledig och ville gärna följa med Adolf som hjälp. samtidigt kanske jag fick köra hästen. Jo mycket riktigt fick jag ta tömmarna och köra,( Adolf han kunde ta småpojkarna på rätt sätt)  tänk er att sitta på kuskbocken med tömmarna i hand och köra genom hela byn, man växte flera tum.

Väl framme på myran lastade vi höskrindan och styrde kosan hem och jag fick köra. Efter det vi hade tömt skrindan på allt hö och stallat hästen gick vi in och fika. Därefter tog Adolf fram sin plånbok och räckte åt mig en hel fem kronors sedel. Tänk att få köra häst och dessutom få betalt, stolt och glad gick jag hem med min första förtjänst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0