Cykeläventyr


Jag skulle cykla till Puoltikasvaara och hälsa på Mormor och Morfar.
Efter drygt 10 kilometer efter skaulovägen sprang en ren upp på vägen ca 100 meter framför mig, den svängde höger och gick efter vägen mot Puoltikasvaara. Renen gick sakta och jag kom allt närmare, när det bara skillde några meter så bromsade jag in lite grann och cykeln saktade in med ett gnissel.
Renen blev antagligen rädd för den vände sig tvärt om och där stod vi och kollade varann rakt i ögonen.
Efter ett tag så började renen gå emot mig jag klev av cykeln och började backa.
Renen som nu sprang, kom allt närmare, jag vände mig om. Bakom mig vid dikeskanten fanns ett träd, den var inte hög men jag sprang dit ändå.
Med ryggsäcken på ryggen klättrade jag upp i trädet så fort jag kunde. Nedanför mig gick renen runt trädet och mitt på vägen låg min cykel.
Efter ca 10 minuter gick renen in i skogen, jag satt kvar en stund till för säkerhets skull.
Sen hoppade jag ner från trädet och sprang till cykeln och cyklade iväg.
När jag kommit en bit tittade jag bakåt och där stod renen på vägen, och då fick jag fart.
Hela cykelturen tog två timmar, PERSONLIGT REKORD.
Rekordet är nog renens förtjänst, men jag kommer nog att vara rädd för renar resten av mitt liv.

STINA ÅKEMALM

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0